De 5-stappen checklist voor een goede coach website

Dit is dé website checklist voor coaches. Of je nu al een website hebt, je website gaat bouwen of op het punt staat om een nieuwe website te lanceren… Met deze checklist heb je een complete website check in the pocket voor het aantrekken EN converteren van meer coachees.

Veel mensen struggelen. Met hun business, leven, geldzaken, mindset, gewicht… Ze hebben hulp nodig. En jij als coach kan hun helpen! Jij bent nodig. En daar komt een goede coaching website om de hoek kijken.

Met een houtje touwtje, een onduidelijke en lelijke website ga je de oorlog niet winnen. Daarnaast schaadt dit jou als coach in je geloofwaardigheid. Het kost je omzet.

Jouw website is jouw online visitekaartje. Het is de plek die jouw coachees gebruiken om te ontdekken wie jij bent, te beoordelen of je een professional bent, ze je kunnen vertrouwen, maar vooral of ze een connectie met je voelen. Aan jou de taak om in de huidige online jungle van coaches op te gaan vallen. En dat doe je door een webdesign & branding die smaakvol is en 1:1 jouw persoonlijkheid weerspiegelt. En uiteraard converteert (je wilt immers nieuwe klanten). In deze blog neem ik je mee in 5 belangrijke checks die jij kan doen om met je website meer coachees aan te trekken EN ze te converteren.

Dus let’s go. Laten we er induiken zodat jij je impact kan gaan vergroten als coach.

De website checklist voor vrouwelijke coaches

Waar moet de website van een coach allemaal aan voldoen om de allerbeste resultaten te bereiken? In deze checklist neem ik stap voor stap alles met je door.

Check 1: Doe de 5 seconden test

“You never get a second chance to make a good first impression”.

En voor die eerste indruk heb je maar 5 seconden de tijd! Binnen 5 seconden beslist jouw website bezoeker namelijk of hij/zij blijft of wegklikt. Dus de eerste stap in jouw website checklist… Bekijk elke pagina op je website en bepaal of binnen 5 seconden (zonder ook maar 1 mm te hebben gescrold):

  • Je de aandacht grijpt van je bezoeker en
    • Laat direct zien wie je bent, wat je doet en voor wie. Speel in op wat het grootste verlangen is van jouw klant. Bijvoorbeeld: “Ik zorg ervoor dat je volgend jaar zonder enige gêne je t-shirt op het strand durft uit te doen”. Maak je bezoeker nieuwsgierig naar meer.
  • er een button staat.

Check 2: Is je (personal) brand on point op je coach website?

Het eerste waar we naar kijken? Dat zijn de looks.
Daarna komt de inhoud (= jouw teksten) aan bod.

Binnen dezelfde (bovenstaande) 5 seconden krijgt jouw bezoeker een gevoel bij het kijken naar jouw webdesign. Is deze professioneel, smaakvol en uniek? Een website & branding die zitten als een maatpak en te herkennen is uit duizenden?

Of een same-same-not-so-different website template die Pietje en Marie op de hoek ook hebben? Een standaard template gaat ten koste van jouw merkbeleving. Stel je kiest toch voor een website template in verband met budget, kies dan een template die je volledig kan personaliseren naar jouw (merk)persoonlijkheid.

Dit is ook een handig lijstje om te checken of jij een goede website hebt:

  • Heb je kleuren gekozen die bij jouw persoonlijkheid passen? En durf hierin letterlijk en figuurlijk kleur te bekennen. Durf ergens voor te gaan staan, op te vallen.
  • Heb je de kleuren & het design overal consistent doorgevoerd?
  • Passen de lettertypes bij het gevoel wat je wilt uitstralen & zijn deze goed leesbaar?
  • Heb je hoge kwaliteit foto’s van jezelf op je website staan (GEEN stockfoto’s)?
  • Heb je een logo & favicon toegevoegd (dit is het icoontje wat je ziet in een Google Chrome tabblad)?
  • Is de kleur van je buttons contrasterend en zien je buttons er op elke pagina exact hetzelfde uit?

Check 3: De website content checklist

Check, check, dubbel check check; heb je alle teksten:

  • Heb je een over mij pagina? Dit is de meest belangrijke pagina voor een coach.
  • Heb je op je homepage en je salespagina’s reviews toegevoegd?
  • Heb je veelgestelde vragen toegevoegd aan je salespagina’s? Wil je meer weten over salespagina’s? Klik dan hier voor mijn blog ’11 tips voor een hogere conversie’.
  • Is je menu duidelijk voor je bezoeker?
  • Focus je in je teksten vooral op het resultaat? De features zijn pas later belangrijk.
  • Heb je je 404 pagina gepersonaliseerd?

Check 4: De conversie controle

Je wilt nieuwe klanten (toch)? Dus misschien wel de belangrijkste stap in deze website checklist is het checken of je genoeg conversiepunten op je website hebt toegevoegd:

  • Heb je een lead magnet (gratis downloadable zoals een e-book) op je homepagina staan? Dit is de manier voor bezoekers om met jou kennis te maken + je krijgt in ruil voor het downloaden hun e-mailadres.
  • Heb je per pagina één CTA doel bepaald? Bijvoorbeeld:
    • Homepagina: Inschrijvingen voor e-book voor het vullen van je e-maillijst
    • Bedanktpagina e-book: Aanbod product van <€27 of volgen op Instagram
    • Salespagina 1:1 coachingstraject: Inplannen van een kennismaking (via b.v. Calendly)
    • Salespagina online cursus: Aankopen van de cursus (via b.v. Plug & Pay)
  • Zijn de teksten van je buttons duidelijk en actief geschreven? En zoals al eerder aangegeven; zorg dat je buttons opvallen door een contrasterende kleur te kiezen die je nergens anders op je website / in je branding gebruikt.
  • Heeft elke pagina meerdere buttons? Minimaal:
    • 1 voor de vouw
    • 1 in het midden
    • 1 onderaan

Check 5: De final puntjes op de i voor lancering van je website

  • Heb je een cookiebanner?
  • Heb je Google Analytics gekoppeld zodat je je bezoekersaantallen kan meten?
  • Heb je je legal documenten op je website staan (privacyverklaring, cookiebeleid en algemene voorwaarden).
  • Is je website mobile friendly? Ziet je website er op mobiel net zo goed uit als op desktop? En let erop dat de buttons goed klikbaar zijn op mobiel, omdat we daar geen gebruik maken van onze muis, maar onze vingers.
  • Hebben je pagina’s een fijne hiërarchie. Gebruik je H1, H2 kopjes, kan je de pagina makkelijk scannen zonder alle teksten te lezen?
  • Heb je een blog om beter vindbaar te worden in Google? Heb je per pagina de meta title, meta description en een featured image toegevoegd? Hiervoor kan je de plugin Yoast (gratis installeren via WordPress) gebruiken.
  • Heb je elke afbeelding een relevante ALT tag meegegeven?
  • Als je al een website had en je hebt een nieuwe website; zijn er nog pagina’s die geredirect moeten worden? Hiervoor kan je de plugin Redirection gratis installeren in WordPress.
  • Zijn je foto’s allemaal kleiner dan 250 kb (anders gaat het ten koste van de snelheid van je website)?

Hoe sta je ervoor?

Yes, je bent aan het einde van de website checklist gekomen! Voelt deze voor jou enorm overweldigend? Dan ben ik er om jou te helpen. Vraag gratis het kennismakingsgesprek aan zodat ik met jou kan kijken naar de mogelijkheden.

Add Your Heading Text Here

ik ben ANNET

#webdesign & #personalbrandingexpert

Wil jij in een online jungle waar iedereen hetzelfde is het verrassingsmenu zijn dat smaakt naar meer? You came to the right place ;). Volg mij voor inspo & tips voor het neerzetten van een onvergetelijke 1ste indruk. 

TOP LINKS

samenwerken?
samen-werken?
Shop Website templates
#makeover
Custom Website design & branding

#maatpak