Laten we het hebben over het meest onderschatte onderdeel van je website: je footer! Als ik een gokje mag wagen staat deze onderaan je website to do list (als deze er überhaupt staat). Tijd om daar verandering in te brengen! Jouw footer is een van de hardst werkende onderdelen van je website. Waarom? Omdat je footer op elke pagina van je website zichtbaar is, en alles wat je hier plaatst, wordt vrijwel zeker gezien! In dit artikel ga ik je uitleggen waarom een footer belangrijk is en wat je erin zet.
Jouw footer kan je helpen in het verhogen van de conversie van je website en de gebruiksvriendelijkheid. Het is de plek om bijvoorbeeld je aanbod in te vermelden, een inschrijfformulier voor je e-book te plaatsen of je social media kanalen te delen. Na het lezen van deze blog is 1. je footer onderdeel van jouw website strategie en 2. weet jij exact wat je erin moet zetten.
In oktober lanceer ik mijn e-book ‘Van houtje touwtje naar een scroll stoppende website die jouw ideale klanten verleid‘. Schrijf je in om als een van de eersten deze te ontvangen:
Wat is een footer?
De footer van een website is het allerlaatste blok op een pagina én staat op elke pagina van een website. Meestal vind je hier een copyright melding, wettelijk verplichte gegevens, contactinformatie, een sitemap, social media-iconen en een inschrijfformulier voor een nieuwsbrief of gratis downloadable.
De footer wordt door heel veel website bezoekers gezien en door deze juist in te zetten kan je de conversie van je website verhogen en de gebruiksvriendelijkheid verbeteren. Vergeet ‘m dus niet ;).
Zet ik op elke pagina een footer?
Ja. Er zijn gegevens die wettelijk verplicht zijn om op elke pagina te zetten (lees dit artikel helemaal uit om te ontdekken welke dit zijn) dus je komt er niet onderuit om op elke pagina een footer te plaatsen.
Maar je plaatst niet overal dezelfde footer…
Kan ik met meerdere footers werken?
Jazeker! Mijn advies is om te werken met 2 footers:
- Een uitgebreide footer met linkjes naar je aanbodpagina’s, je social media kanalen en een inschrijfformulier voor je nieuwsbrief, weggever of freebie.
- Een zo kort mogelijke footer met alleen de wettelijk verplichte gegevens voor op je opt-in & salespagina’s.
Op je opt-in en salespagina’s wil je dat de bezoeker maar 1 ding doet en dat is zijn/haar gegevens achterlaten of je dienst aankopen. Gebruik daarom zo weinig mogelijk afleiding en kies op deze pagina’s voor een zo kort mogelijke footer. Geef de bezoeker geen kans om via de footer naar een andere pagina te gaan of naar je social media kanalen door te klikken. Dat is ook één van de redenen waarom deze pagina’s veelal geen menubalk bovenin hebben.
Wat zet je in de footer van je website?
Nieuwsgierig naar wat je nu exact in de footer van je website moet plaatsen? Onderstaand de specifieke onderdelen die je in je footer moet opnemen om ervoor te zorgen dat dit belangrijkste onderdeel van je website voor jou gaat werken!
Wettelijk verplichte gegevens
Op elke pagina van je website ben je verplicht bepaalde gegevens te zetten. De footer is hier de perfecte plek voor:
- Copyright & Bedrijfsnaam
Copyright is niet verplicht, maar zou ik wel vermelden ter bescherming van de gegevens op je website. Je kan dit tezamen met je bedrijfsnaam vermelden.
Bijvoorbeeld: © 2019 – 2024 Red Honey - Kvk nummer
- BTW nummer
- Link naar Privacyverklaring
- Link naar Cookieverklaring
- Link naar je Algemene voorwaarden
- Eventueel link naar je Disclaimer
- Contactgegevens
Dit kan een link naar je contactpagina zijn of je e-mailadres
Inschrijfformulier voor je nieuwsbrief, freebie of weggever
E-mailadressen zijn goud waard! Het opbouwen van een e-maillijst is een van de meest effectieve manieren om fans en leads te krijgen. Door een inschrijfformulier in je footer te plaatsen, zorg je ervoor dat bezoekers deze op elke pagina ziet, wat de kans vergroot dat ze zich aanmelden (de kracht van herhaling). Daarna aan jou de taak om in je e-mailmarketing toe te werken naar die o-zo-belangrijke eerste conversie.
Linkjes naar je aanbod
Plaats de pagina links naar jouw aanbod in de footer! Niet al jouw bezoekers weten wellicht wat je doet zodra ze op je website landen. Door jouw aanbod in de footer te zetten zien ze direct wat je doet en dit is op elke pagina te zien.
Social Media
Ben je op (verschillende) social media kanalen te vinden? Dan is het slim om deze in de footer te plaatsen. Veel bezoekers weten namelijk dat er in de footer vaak een linkje staat naar de social media kanalen. Dus laat ze niet zoeken en plaats ze hier. Hello new followers!
Extra tips om jouw footer nog beter te maken!
- Naast je social media buttons kan je ook je Instagram feed tonen. Dit geeft jouw bezoekers een sneak peek naar jouw feed en verleid ze net ietsjes meer om je te volgen. Daarnaast ziet het er ook gewoon fantastisch uit op je website.
- Is lokale seo voor jou belangrijk? Voeg dan je locatie toe in de footer. Google ziet deze informatie op elke pagina terugkomen, dus het moet dan wel belangrijk zijn.
Is je footer ready?
Yes, je bent aan het einde van de footer checklist gekomen! In deze blog heb ik me volledig gericht op 1 onderdeel van je website. Maar dat is natuurlijk slechts een klein onderdeel in het succesvol maken van jouw site.
Ben je hongerig naar meer website & personal branding tips? In oktober lanceer ik mijn e-book ‘Van houtje touwtje naar een scroll stoppende website die jouw ideale klanten verleid‘. Schrijf je in om als een van de eersten deze te ontvangen: