Salespagina’s zijn de adem van je business. Ze zorgen ervoor dat jouw klanten de portemonnee trekken om met jou te gaan samenwerken of een aanbod van je te kopen = omzet en mijn doelgroep een beetje kennende; vrijheid. De beste salespagina’s leveren miljoenen euro’s aan omzet op. Ze zijn volledig geoptimaliseerd voor het verkopen van jouw aanbod. Maar wat zijn nu de must-haves voor het verhogen van de conversie op een salespagina? Ik deel 11 tips die jouw salespagina verkopen gaan boosten.
Wat is een salespagina?
Een salespagina is een websitepagina met één doel: het verkopen van je aanbod. Het is de allerlaatste pagina die jouw klant bezoekt voordat ze hun creditcard of betaalkaart tevoorschijn halen. Al je teksten, foto’s en buttons staan in het teken van die o-zo-belangrijke conversie: betalen.
Heb je een pagina met daarop een 1:1 coaching traject? Dat is een salespagina.
Heb je een productpagina in je webshop? Dat is een salespagina.
Op je salespage wil je dat de bezoeker maar één ding doet: op die button klikken om te gaan betalen. Voor een zo hoog mogelijke conversie verwijder je daarom alle (onnodige) afleiding. Laat bijvoorbeeld een zijbalk, pop-up van een ander aanbod, een lange footer, social media links of in sommige gevallen zelfs het menu weg.
Je wilt immers toch nieuwe klanten ;-)!?
gratis e-book
Klaar met die houtje-touwtje look? Tijd voor een website upgrade!
Of je nu uren hebt zitten prutsen aan je website of ‘m snel in elkaar hebt gezet: het resultaat is… mwah. En daar baal je van, want jouw werk verdient beter! Daar gaan we wat aan doen. Daarom heb ik het gratis e-Book “Van Houtje-Touwtje naar High-End” voor je gemaakt: om je te helpen bij die broodnodige upgrade. In dit e-Book krijg je de praktische tools om van je site een écht paradepaardje te maken, zonder de “knutselvibes.”
Kies je voor een salespagina of landingspagina?
Ik lees vaak dat salespagina’s en landingspagina’s hetzelfde zijn, maar niets is minder waar.
Een salespagina is een landingspagina.
Maar een landingspagina hoeft niet altijd een salespagina te zijn.
Een landingspagina is de pagina waar je op landt vanuit Google. Of als je klikt op een Instagram advertentie. Of je via een Instagram post op landt voor het downloaden van een e-book. Het is elke pagina waar je op landt vanuit een bepaalde actie.
Eigenlijk kan dus elke pagina een landingspagina zijn.
Wat is het verschil tussen een salespagina en een landingspagina?
Grootste verschil? Een salespage is enkel en alleen gericht op verkopen. Een landingspagina kan elk type pagina zijn. Van een informatieve pagina tot aan het genereren van leads, tot aan een salespagina (volg je het nog ;)!?).
Een salespagina die converteert. Mijn 11 tips.
Een salespagina is essentieel om een goed draaiende business te hebben, dat is nu wel duidelijk. Met deze tips krijg jij een salespagina die ook daadwerkelijk converteert en dus geld in het laatje brengt!
1. Open met een verleidelijke titel
First things first; Een titel die je bezoeker naar binnen trekt. Laat zien welk probleem je voor hun kan oplossen en hoe! Ter illustratie; bij welke van deze twee voorbeelden voel jij het meest en word je nieuwsgierig naar meer?:
- Ik ben personal trainer en help jou met afvallen
- Ik zorg ervoor dat jij deze zomer zonder enige gêne je t-shirt op het strand durft uit te trekken.
Bij optie twee voel je gelijk wat, je krijgt er direct een beeld van. Dat is wat je wilt bereiken.
2. Voeg een button toe voor de vouw
Er zijn altijd klanten/bezoekers die je al kennen of al meerdere keren op je salespagina zijn geweest en klaar zijn om tot aankoop over te gaan. Voorkom dat ze moeten zoeken naar een button en plaats direct voor de vouw een button.
Wat bedoel ik met voor de vouw? Dat is het gedeelte van je salespagina die je ziet op je scherm voordat je ook maar 1 mm hebt gescrold. De vouw is eigenlijk de onderste rand van je scherm. Zorg ervoor dat dit het geval is op laptop, tablet en mobiel.
3. Focus eerst op het resultaat, dan op de features
Wil je weten met welk vliegtuig je naar Curaçao vliegt of wil je verleid worden met foto’s van Curaçao? Deel eerst het resultaat. Welk verlangen zal je klant behalen als hij/zij tot aankoop over gaat? Wat zal hij/zij bereiken, zich voelen?
En ga dan pas over op de praktische details zoals b.v. de modules van je cursus, duur van het traject en bonussen.
4. Verhoog het vertrouwen met social proof
‘Wij van wc-eend, adviseren wc-eend’.
Wie kent deze slogan niet ;)!?
Voeg social proof toe aan je pagina om je klant te overtuigen van jouw kwaliteiten, je professionaliteit. 3 manieren om dat te doen:
- Reviews van klanten → je kan dit in tekst neerzetten, maar screenshots van (whatsapp) berichten werken vaak nog beter.
- Logo’s van (grote) klanten
Stel je ziet dat ik de websites van Nike en Adidas heb gemaakt (heb ik niet hoor) ben je dan eerder geneigd om mij te vertrouwen als expert? Of in je niche dat ik de website & branding heb gedaan van Tineke Zwart, Marissa Bonants en Amber van The Social Good Girl? P.s. die heb ik wel gemaakt, haha. - Resultaten
Welke resultaten hebben klanten bereikt door een samenwerking met jou? Wat heeft jouw aanbod ze opgeleverd? Bij een huidkliniek kan je bijvoorbeeld denken aan voor- en nafoto’s. Meer bewijs kan je ze niet geven.
5. Geef je klant garantie
Kan je je klant een garantie geven zodat de aankoop een no-brainer wordt? Wat als hij/zij niet het resultaat krijgt wat hij/zij verwachtte? Wat als het ze niet bevalt?
Ik volgde laatst een webinar van Amy Porterfield en zij biedt de optie ‘Niet goed, geld terug aan’, maar…. dan moet je eerst laten zien wat je hebt gedaan. Vond ik persoonlijk wel slim om ook eventueel misbruik te voorkomen.
6. Creëer een mate van urgentie
Geef ze een reden om NU tot aankoop over te gaan en niet pas volgende week.
Bijvoorbeeld:
- Voeg tijds urgentie toe door:
- Een afteltimer
- 24 uurs deal
- Geldig tot
- Tijdelijk gratis verzending
- Creëer Schaarste:
- Laatste keer dit jaar
- Nog maar 11 beschikbaar of
- Laat Sociaal bewijs zien:
- Doe mee met 9800 shoppers
- Een mini pop-up met de melding ‘Annet heeft net x aangekocht’
7. Voeg een exit pop-up toe aan je salespagina
I know; pop-ups kunnen heel irritant zijn.
Maar… ze kunnen ook zorgen voor meer sales.
Wat is een exit pop-up? Een exit pop-up verschijnt zodra je website merkt dat de klant met zijn/haar muis naar het kruisje beweegt. Dus zodra hij/zij de pagina wilt verlaten. Je website laat dan een klein kader zien dat op popt met daarin bijvoorbeeld tekst en/of een foto.
Ter voorbeeld; je bent 3 maanden bezig met ondernemen en hebt nog 0 klanten binnengehaald en hebt ook nog geen uitzicht op omzet. Je zit op de website van een business coach voor een online cursus of 1:1 traject. Je wilt de pagina verlaten en krijgt een pop-up te zien met de tekst:
‘Hoe lang blijf je nog zelf ploeteren en maanden van € 0 draaien?’
Wedden dat je gaat twijfelen ;)?
Weg met die knutsel-website – jouw upgrade begint hier.
Download de ultieme gids voor de ondernemer die klaar is met eindeloos knutselen zonder resultaat. Vanaf nu geen website meer die aanvoelt als “nouja, hij doet het wel… soort van”, maar eentje waar je vol enthousiasme naar verwijst. 👇 Download het e-Book gratis en begin direct met het creëren van die scrollstopper-website!
8. Verberg je menu op de pagina
Op je salespage wil je alle onnodige afleiding voorkomen. Je wilt dat ze één actie ondernemen: op die o-zo-belangrijke button klikken en niet dat ze gaan doorklikken naar een andere pagina.
Verberg daarom je menu op je salespagina.
Nu is het niet mijn advies om dit op elke salespagina te doen…
Stel je kent mij nog niet zo goed en bent door mijn website heen aan het klikken en landt op de 100% custom website & branding. Dan kan het heel irritant zijn als het menu weg is.
Wat ik doe als oplossing is de pagina 2 keer maken:
- Een pagina die via het menu te bereiken is en het menu laat staan
- Een pagina die niet via het menu te bereiken is en geen menu heeft. Deze pagina gebruik ik voor adverteren of b.v. om te delen na een webinar. Vergeet niet deze uit te zetten voor indexeren door Google. Google vindt het namelijk niet zo leuk als je 2 pagina’s hebt met exact dezelfde content ;).
9. Zorg dat je website design converteert
Jouw design kan de conversie op je salespagina flink verhogen. Gebruiksvriendelijkheid is key! Heb je bijvoorbeeld weleens een boek gelezen op A3-formaat met alleen maar tekst? Of een website pagina die van links naar rechts helemaal vol staat met alleen maar tekst. Niet echt fijn hè ;)?
Een aantal dingen waar ik altijd op let:
- Maak links, boven, rechts en onder je tekst, foto’s en blokken gebruik van witruimte. Witruimte is letterlijke ademruimte. En ademruimte hebben we nodig om dingen op ons in te laten werken. Dus zet je content niet te dicht op elkaar.
- Voeg foto’s toe om je design te breken + je tekst te ondersteunen. Bijvoorbeeld:
- Heb je een belangrijke button, plaats dan een foto waarbij je naar die button kijkt.
- Ben je over het resultaat aan het vertellen, plaats een foto die dit resultaat en/of gevoel ondersteunt.
- Hiërarchie. Als je een boek gaat kopen blader je daar altijd even doorheen. Stel in het boek staan 0 titels, subtitels en illustraties, dan wordt het moeilijk scannen of het boek je wel/niet aanspreekt. Ditzelfde principe geldt voor je salespage. Een grote groep mensen scant de salespage eerst van boven naar beneden voordat ze echt in detail gaan lezen. Voeg daarom duidelijke titels toe, foto’s en verschillende kleuren / design blokken.
10. Voeg veelgestelde vragen toe aan je salespagina
Je bezoeker is helemaal aan het einde van je pagina gekomen en bijna ready om tot aankoop over te gaan, maar hij/zij heeft nog wat twijfels en vragen. Voeg onderaan je pagina een blok toe met veelgestelde vragen. In de veelgestelde vragen neem je de (laatste) bezwaren weg van je klant.
11. Sluit je pagina altijd af met een call-to-action button
Ik zie het zo vaak voorbijkomen; sales pagina’s die eindigen met de veelgestelde vragen. Wat als ik na het lezen van de veelgestelde vragen heb besloten dat ik tot aankoop wil overgaan? Wil je dat ik naar boven scroll zoekend naar een button met de mogelijkheid dat ik word afgeleid?
Plaats een button helemaal onderaan je salespagina.
Nog een aantal bonustips voor je buttons:
- Zorg dat elke button op je salespagina één en dezelfde link heeft (muv als je met betaaltermijnen werkt).
- Plaats meerdere buttons op je pagina. Minimaal 1 boven de vouw, in het midden en onderaan.
- Laat je buttons opvallen! Een button helemaal in lijn met je branding ziet er mooi uit, maar valt niet op. Kies voor een contrasterende kleur die je verder nergens gebruikt en gebruik die kleur consistent voor al je buttons.
Ik heb honderden salespagina’s bekeken en met deze simpele trucjes ga jij zeker je conversie verhogen.
Nieuwsgierig naar meer website tips voor jou als coach?
Download mijn gratis e-book ‘Van houtje-touwtje naar high-end: Een scroll stoppende website die jouw ideale klanten verleid‘: