84% vertrouwt advertenties + de merken die erachter zitten NIET.
Maar ze geloven WEL de mensen waar ze het gevoel van hebben die te kennen.
Geloof jij Oprah Winfrey?
Of Tony Robbins?
Of Simone Levie?
Oprah, Tony en Simone hebben alle drie één ding gemeen:
Personal Branding.
En die is voor alle drie uniek.
Jij bent een van de vele duizenden coaches in Nederland.
Wat jij doet is niet uniek.
Maar wie jij bent wel!
Jij bent een Personal Brand.
Heb je een Instagram post geplaatst deze week?
Of een nieuwe blog op je website geplaatst?
Dan heb je een personal brand opgebouwd. Of dat nu bewust is of niet.
Want jouw laatste Instagram of blog post laat jouw persoonlijkheid zien.
Een leuke oefening.
Ga naar Google en typ je naam in.
Wat vind je?
Alles wat je daar ziet is jouw personal branding.
Of je het nu wilt of niet.
Als het antwoord niks is, dan heb je waarschijnlijk niet veel aandacht besteed aan je personal brand.
Google nu eens op Simone Levie.
Dan zie je haar website, YouTube video’s, sociale mediakanalen en foto’s.
Dat is de personal branding van Simone.
En daar heeft ze tijd ingestoken.
En nee personal branding is niet weer een of andere marketing hipkip trend.
Mensen geloven mensen. Niet bedrijven.
Jouw personal brand maakt jou uniek. Het helpt jou op te vallen tussen al die andere coaches. En een expertstatus te creëren.
Het is essentieel voor jouw online aanwezigheid + voor het succes van jouw business.
Dus.
Creëer een merk die weergeeft wie jij bent.
Maar hoe haal je nu het meeste uit je Personal Branding?
Onderstaand 4 tips hoe jij een unieke personal brand kan neerzetten die helemaal jou is!
Tip 1: Focus je
Stel je loopt in een winkelstraat en je ziet een restaurant die sushi aanbiedt en hamburgers, Franse Friet, Pizza’s en Poké bowls.
Zodra ik een dergelijk restaurant zie denk ik:
“Dit kan niet goed zijn, want je kan NOOIT goed zijn in al deze dingen”.
Maar stel nu eens dat je langs een café loopt die zegt dat ze de beste cappuccino’s van Amsterdam verkopen?
Dan denk ik ‘Dat is een expert’.
Niet kiezen = Verliezen zoals Tibor Olgers ook wel zegt.
Dus wat is jouw niche?
En jouw kernboodschap?
De beste personal brands zijn heel specifiek.
Des te smaller en meer gefocust jij bent, des te makkelijker het is voor mensen om jou te onthouden ;-).
Tip 2: Schitteren met je Personal Brand? Voeg ‘echte’ persoonlijkheid toe.
Jouw persoonlijkheid is het meest unieke aan jou.
Het onderscheid jou van al die andere coaches.
Misschien ben je mega extrovert.
Gebruik dat in je Personal Branding om je doelgroep aan te trekken.
Wat zeggen vriendinnen altijd over je? Wat valt het meeste op? En hoe kan je die eigenschappen inzetten om jouw Personal Brand nog sterker neer te zetten?
En voer geen toneelstukje op online.
Mensen prikken daar doorheen.
Als ik jou privé ontmoet, wil ik dat dat dezelfde persoon is als op je website en socials.
Een authentieke weerspiegeling van wie je bent en waar je in gelooft.
Eigenlijk is een eigen en uniek personal brand heel makkelijk.
En dat is als jij oprecht en authentiek bent.
Aan jezelf.
Tip 3: Een unieke en consistente branding
Stel ik heb een gratis coaching call met jou gehad.
We hebben een superleuke klik.
Ik ga nog even naar je website om je aanbod te bekijken.
Maar de vrouw die ik daar zie herken ik niet.
Komt totaal niet overeen met de leuke, sprankelende dame die ik net heb gesproken.
Als ik al in de war ben, hoe zit het dan met je doelgroep?
Maar er is meer.
Wist je dat 94% van de eerste indrukken wordt bepaald door design?
En dat gebeurt al binnen 50 milliseconden!
Een oogverblindend design is een groot onderdeel van jouw Personal Brand.
Met pastelkleurige, standaard templates en weinig onderscheidende uitstraling ga je niet opvallen.
Een professioneel design gaat jou als ‘echte’ expert onderscheiden van de rest.
Als jij consistent jouw persoonlijkheid + look & feel op al je kanalen doorvoert (of dat nu is op je website, je advertenties of je social media), dan gaat je doelgroep jou herkennen uit duizenden.
Dus start met je logo, het samenstellen van kleuren, lettertypes…
En zorg ervoor dat je website oogverblindend is.
Tip 4: Een website met een hart.
Elke dag komen er honderdduizenden websites bij.
Er is een overkill.
Om op te vallen en je te onderscheiden van de rest heb je uiteraard 1. Een website nodig 🙂 en 2. Moet deze 1:1 jouw persoonlijkheid weerspiegelen.
Jouw website moet een hart hebben.
Het hart van een mens. Van jou.
Laat je persoonlijkheid erop zien, zorg dat je die verbinding maakt met je doelgroep, laat je ervaring zien (= expert status) en deel waarde met je doelgroep door b.v. blogs te schrijven.
Je website is naast je e-mail lijst één van de weinige kanalen wat volledig van jou is. Niet geleend van Facebook of Instagram en daardoor super waardevol.
Het is je eigen online marketingkanaal.
Een website is een essentieel onderdeel van het bouwen aan jouw personal brand.
Tot slot
Personal branding kan eng zijn.
Je voelt je misschien kwetsbaar zodra je jezelf gaat laten zien en meer zichtbaar gaat worden.
Maar door het elke week te doen wordt het makkelijker.
Comfortabeler. En ga je zelfverzekerder te worden.
Jij bent een expert en hebt zoveel te brengen in deze wereld.
Dus word die go-to expert in jouw niche.
Go for it! Ik geloof in jou.
Kick some ass!