Goede domeinnaam kiezen als coach: 5 tips van een expert

Je coaching business staat ingeschreven bij de KvK. Next step: je online zichtbaarheid. En één van de eerste stappen is het kiezen van een goede domeinnaam. Maar hoe kies je nu een goede domeinnaam? En welke mogelijkheden zijn er? Onderstaand de beste tips.

In oktober lanceer ik mijn e-book ‘Van houtje touwtje naar een scroll stoppende website die jouw ideale klanten verleid‘. Schrijf je in om als een van de eersten deze te ontvangen:

Als je mijn e-book download ga je ook akkoord met het verwerken van jouw gegevens volgens mijn privacyverklaring.

Wat is een domeinnaam?

Een domeinnaam, website url of website adres is het adres waarop jouw klanten je website kunnen bezoeken. Dit is eigenlijk altijd de naam van je bedrijf. De domeinnaam van deze website is bijvoorbeeld redhoney.nl. Andere voorbeelden zijn: marieforleo.com, coolblue.nl en tonyrobbins.com.

Zo kies je een goede domeinnaam als coach

Voor jou als coach is je domeinnaam het adres dat je deelt met nieuwe en huidige klanten. Via je social media kanalen, als link achter advertenties, in de Google zoekresultaten of als link naar de salespagina nadat je een webinar hebt gegeven. Het allerbelangrijkste is uiteraard je website, maar een verkeerd gekozen domeinnaam kan je klanten kosten.

Voor het kiezen van je website url heb je meerdere opties:

  • De naam van je bedrijf of
  • Je eigen naam


Als coach wordt er 9 van de 10 keer gekozen voor de eigen naam.
Als ik als coachee met jou heb samengewerkt onthoud ik namelijk jouw naam en is dat hetgene wat ik deel met vrienden of intyp in Google. Daarnaast geeft dat direct een persoonlijke en menselijke touch.

Heb je een moeilijke naam die vaak fout geschreven wordt? Dan kan je er voor kiezen om je naam aan te passen. Mijn voormalige coach heet bijvoorbeeld Eleni Karathanasi en haar bedrijf heet Eleni Meraki.

Een ander aspect wat impact kan hebben op de keuze van jouw bedrijfsnaam en uiteindelijk domeinnaam is: wat is jouw doel? Hoe groot wil je worden? En wil je groot worden met je eigen personal brand (zoals Tony Robbins of Amy Porterfield) of dat je op een gegeven moment zelf het gezicht niet meer bent (zoals Bureau Breinfijn van Rosalie of De SEO school van Gabriella? Indien dat laatste het geval is, zou ik persoonlijk niet voor een eigen naam gaan.

Hier moet je op letten bij de keuze van je website url:

  • Zorg dat deze kort is;
  • Uniek is;
  • Eenvoudig;
  • Geen streepjes of nummers bevat en
  • Makkelijk te onthouden, uit te spreken en te spellen is.


Kies je voor een bedrijfsnaam die niet jouw naam is/bevat? Ga dan voor een naam:

  • Die specifiek is en/of
  • Gebruik maakt van zoekwoorden (alle hulp in Google is welkom).

Ga je voor .nl of .com als domeinextensie?

Het werd lang gedacht dat het niet zoveel uitmaakte of je een .nl of .com domein had voor je vindbaarheid. Maar Google heeft in 2024 laten weten dat het wél uitmaakt in hoe goed je scoort bij je doelgroep. Bij de vindbaarheid geeft Google de voorkeur aan een lokale extensie, zoals in Nederland .nl. In Nederland heeft een goede .nl website dus een streepje voor op een goede .com website.

Ga je binnenkort een nieuwe URL kopen en richt je je op een Nederlands publiek? Ga dan voor een .nl extensie! Mijn tip: registreer zowel de .nl als de .com en laat de .com doorverwijzen naar je .nl. Zo ben je dubbel zo sterk!

Domeinnaam gekozen? Dit zijn de volgende stappen.

Ben je helemaal uit je domeinnaam? Dan zijn de volgende stappen: checken of deze nog vrij is, je domeinnaam (.nl en .com) registreren bij een hostingpartij en bij diezelfde partij website + e-mailhosting afsluiten.

Nieuwsgierig naar meer website tips voor jou als coach?

In oktober lanceer ik mijn e-book ‘Van houtje touwtje naar een scroll stoppende website die jouw ideale klanten verleid‘. Schrijf je in om als een van de eersten deze te ontvangen:

Als je mijn e-book download ga je ook akkoord met het verwerken van jouw gegevens volgens mijn privacyverklaring.

Add Your Heading Text Here

ik ben ANNET

#webdesign & #personalbrandingexpert

Wil jij in een online jungle waar iedereen hetzelfde is het verrassingsmenu zijn dat smaakt naar meer? You came to the right place ;). Volg mij voor inspo & tips voor het neerzetten van een onvergetelijke 1ste indruk. 

samenwerken?
samen-werken?
Shop Website templates
#makeover
Custom Website design & branding

#maatpak