Vind je het lastig om de juiste kleur voor je button te kiezen? Herkenbaar. Als designer voor professionele coaches kom ik vaak foutief gekleurde buttons tegen. Maar geen paniek! In dit artikel ga ik je laten zien welke kleuren bij buttons zorgen voor een hogere klikkans.
Dit is de beste kleur voor je website button
Een goed gekozen kleur kan de conversie van je website aanzienlijk verhogen. Maar de perfecte kleur bestaat niet. Stel jij hebt nu groene buttons op je website en je test een keer met rood en er wordt vaker op je buttons geklikt? Betekent dit dan voor de hele wereld dat rood beter converteert dan groen? Nee, maar bij jou wel ;). Het gaat om het totale plaatje. Het design van je website, welke kleur het beste bij je personal brand past en je doelgroep het meeste aanspreekt. Voor het vergroten van de klikkans zijn er een aantal trucjes waar je rekening mee kunt houden:
Weg met die knutsel-website – jouw upgrade begint hier.
Download de ultieme gids voor de ondernemer die klaar is met eindeloos knutselen zonder resultaat. Vanaf nu geen website meer die aanvoelt als “nouja, hij doet het wel… soort van”, maar eentje waar je vol enthousiasme naar verwijst. 👇 Download het e-Book gratis en begin direct met het creëren van die scrollstopper-website!
3 Tips voor een hogere conversie op je buttons
1. Kies voor een contrasterende kleur
De belangrijkste regel in website design: Laat zien waar jouw bezoeker op moet klikken. Kies een kleur die sterk afsteekt tegen de achtergrondkleur van je website EN een kleur die je nergens anders in je branding gebruikt. De meeste ondernemers kiezen een call-to-action kleur die aansluit bij hun huisstijl. Heel mooi, maar de button springt er dan niet uit, deze ‘blend’ dan veel te veel in. Je wilt een kleur die opvalt!
Als je website bijvoorbeeld voornamelijk aardetinten gebruikt kan een terracotta of warme oranje/geel echt uit de pagina springen en de aandacht trekken. Of als je voornamelijk pastelkleuren gebruikt kan een felle kleur zoals rood of oranje echt de gamechanger zijn.
Leuke test; sluit je ogen wat en kijk door je wimpers naar je website. Wat valt het meeste op? Je button? Dan zit je helemaal goed.
2. Geef elke button één en dezelfde kleur
Consistentie is key! Gebruik dezelfde kleur voor al je buttons op je website. Onze hersenen zoeken naar herkenning. Als jouw button er altijd exact hetzelfde uitziet, weet jouw bezoeker instinctief waar hij/zij op moet klikken als hij/zij in actie wil komen.
3. Laat buttons eruit zien als buttons
Dat levert het beste resultaat op. Dus kies een vorm die de standaard is (dat herkent je bezoeker ook direct). De meeste buttons zijn breed en dun. Als extra variant kan je er nog voor kiezen om afgeronde hoeken toe te voegen, dit voelt wat zachter aan. En vergeet niet ze groot genoeg te maken zodat ze opvallen en makkelijk klikbaar zijn. Dit laatste is zeker op mobiel belangrijk omdat we dan met onze vingers klikken en niet met onze muis.
EXTRA TIP! Doe wat aan je button teksten
De tekst op je button moet kort, krachtig en actiegericht zijn. Gebruik werkwoorden die actie suggereren, zoals “Download”, “Registreer”, of “Bestel nu”. Vermijd vage termen zoals “Klik hier”, die niet duidelijk maken wat de volgende stap is.
Dus niet:
- Aanmelden
- Adviesgesprek
- Interesse in product
Maar:
- Ik wil beter leren ademen
- Kennismaken? Ja, leuk!
- Nu kopen
Aan de slag met je website buttons!
In deze blog hebben we besproken hoe belangrijk de kleur van je website buttons is en hoe je deze kunt gebruiken om de klik kansen te verhogen. Door gebruik te maken van contrasterende vormen, consistent kleurgebruik, de standaardvorm voor buttons en actiegerichte teksten, kun je de conversie op je website flink boosten. Experimenteer en test wat het beste voor jouw werkt!
Nieuwsgierig naar meer website tips voor jou als coach?
Download mijn gratis e-book ‘Van houtje-touwtje naar high-end: Een scroll stoppende website die jouw ideale klanten verleid‘: